week 5 - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Britt Akker - WaarBenJij.nu week 5 - Reisverslag uit Masaka, Oeganda van Britt Akker - WaarBenJij.nu

week 5

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

26 April 2014 | Oeganda, Masaka

Lieve allemaal,

Ik wilde deze week eigenlijk overslaan, maar dankzij een paar aanvragen toch een klein verslagje.

Het was weer een week met veel leuke en bijzondere, maar ook lastige momenten.
Ik heb me deze week echt even machteloos gevoeld om hoe sommige dingen hier gaan,
met name om de situatie van Jozef (waar ik vorige week over vertelde). Deze jongen heeft zo ontzettend veel toevallen, waardoor een ‘normaal` leven niet mogelijk is. Tijdens nog een gesprek met zij moeder en een lokale vrijwilliger werd me vertelt dat we eigenlijk niets aan zijn situatie kunnen veranderen. Zijn moeder kan geen behandeling voor hem betalen, daarom krijgt hij alleen behandeling in een govermenthospital (gratis of goedkope zorg/medicatie). Deze zorg is vaak slecht en de dokters erg laks. Jozef krijgt dus waarschijnlijk ook niet de juiste de medicatie.
Toen ik aanbood om met hem naar een privatehospital (voor de meeste locals erg duur) te gaan, werd me eigenlijk gezegd dat dit weinig nut heeft. Het ding is namelijk dat deze jongen zijn hele leven regelmatige controles moet blijven houden. Als ik weg ben, zal zijn moeder toch weer met hem naar het govermenthospital gaan, en is Jozef eigenlijk weer terug bij af. Zo frustrerend, machteloos en verdrietig om te horen!!!!
Met dit verhaal ben ik naar Chantal, de regiocoördinator van Be-more, gegaan, en vervolgens naar Anthony, mijn projectleider. Met hem heb ik afgesproken volgende week toch met Jozef naar een ‘fatsoenlijke` dokter te gaan voor een goede check-up en testen. Vervolgens kunnen we ook met deze arts overleggen hoe we de zorg voor Jozef zo goed mogelijk, maar vooral ook betaalbaar kunnen houden voor zijn moeder.

Ook ga ik volgende week met het ondervoedde babytje, Sheela, naar het ziekenhuis. Ze gaat langzaam vooruit, maar is nog steeds te mager. Ze was tijdens mijn bezoek wel wakker en actief aan het huilen en lachen. Toch wil ik dat ze nog een goede checkup krijgt en een hivtest. Ze vermoeden namelijk dat haar moeder hieraan is overleden.

Komende week wordt dus een dagje ziekenhuisbezoek en verder weer vollop de bouwvakker uithangen (jaja ik heb al leren stucen).
Gisteravond heb ik even mogen genieten van luxe bij het koningsfeestje in het huis van de Nederlandse ambassadeur in Kampala. De drank en hapjes werden continue aangesleept. Best dubbel als je weet dat je in een erg arm land bent! Maar toch heb ik kunnen genieten, en.. en... en... er waren bitterballen en KAAS!!!!!

Fijne koningsdag daar in het verre Nederland!

Oja sorry voor het gebrek aan foto`s, maar de wifi is hier overal te sloom om te uploaden. Dus jullie houden ze tegoed als ik weer terug ben!


  • 26 April 2014 - 17:11

    Jeanne:

    Hoi Britt,

    wat is het toch oneerlijk verdeeld he !!
    Wat mogen ze daar blij zijn met jou fanatieke inzet, hoe frustrerend die vaak ook voor jou is.
    fijn om te weten dat je kan stucen !!! kan altijd nog eens van pas komen.
    leuk dat jullie koningsdag hebben gevierd en dat je bitterballen en kaas kreeg !!! jammie jammie.
    Heel veel succes verder en probeer ook heel erg te genieten van alles daar.
    Gr uit Seitert.

  • 28 April 2014 - 22:23

    Ans:

    Ha Britt ,
    Je maakt wat mee!
    Mooie maar ook heftige dingen!
    Maar het maakt je zeker rijker!

    Ben trots op mijn nichtje

    Zoenen uit Duizel


  • 29 April 2014 - 13:10

    Annemarie Lammers:

    pff heftig, mooi, leuk, verdrietig enz. Veel belevenissen en ervaringen zo te lezen!
    Liefs Annemarie

  • 02 Mei 2014 - 18:15

    Peer :

    goed bezig britje !!!! en suc6 met jozef wanne .

    gr peer

  • 05 Mei 2014 - 20:16

    Johanna:

    Hoi Britt,
    wat stoer dat je zo aan de slag bent met Joseph en Sheela. Ik ben heel benieuwd hoe het afloopt.
    Is er al nieuws van de boekenkast?
    Liefs,
    Johanna

  • 19 Mei 2014 - 19:35

    Babs:

    Hele mooie verslagen Britt!!
    En ben super benieuwd naar alle foto's! ♡

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Masaka

Britt

Actief sinds 21 Maart 2014
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 5549

Voorgaande reizen:

22 Maart 2014 - 16 Juni 2014

Afrika

Landen bezocht: